Blefarochalasis – Hängande ögonlock.

Hängande ögonlock kan indikera funktionella olägenheter:
Överskotts hud tynger de övre ögonlocken så att ögonlocken vänds inåt och ögonfransarna eller den hängande huden skaver mot ögat.
Huden täcker synfältet.
Övre ögonlocket har hudsår eller infektioner på grund av intertrigo.
Annan motsvarande medicinsk olägenhet.

Hängande ögonbryn

Hängande ögonbryn böjer de övre ögonlockens hud så lågt ner att operationsindikationerna för blefarochalasis uppfylls.
Hängande ögonbryn orsakas av skada eller sjukdom, t.ex. förlamning i ansiktsnerven.

Ögonlocksptos

Ögonlockskanten är mindre än 2 mm från pupillens mitt.
När personen tittar nedåt stängs ögonen nästan helt.
Skillnaden mellan båda ögonen från kanten på nedre ögonlocket till kanten på övre ögonlocket är större än 3 mm.

Ektropion – Utåtvänt nedre ögonlock.

Vid ektropion ligger undre ögonlocket inte an mot ögonbulben utan ögonlockskanten är utåtvänd. I lindriga fall har patienten inte mycket besvär. Vid mer uttalat ektropion tillkommer tårflöde, ögat blir rött, känns irriterat och ofta tillkommer infektion.
I lättare fall kan tårsubstitut ordineras (köps receptfritt).
Uttalad ektropion kräver en operation hos ögonkirurg.

Entropion – Inåtvänt ögonlock.

Ett inåtvänt ögonlock, så kallat entropion, är när ögonlocket rullar inåt och ögonfransarna skaver mot ögat. Med stigande ålder förändras kroppens vävnader, elasticiteten i hud och bindväv minskar. I de undre ögonlocken kan detta ge besvär genom att ögonlocket inte ligger rättvänt mot ögat utan rullar sig inåt. Tillståndet orsakar rodnad i ögonen och ökat tårflöde då ögonfransarna ligger och skaver mot ögat. Ögonfransarna kan rugga upp små sår på hornhinnan, något som kan vara mycket smärtsamt, som i sin tur kan leda till infektioner. Tillståndet ger mycket besvär och kräver en operation hos ögonkirurg.

Vagel – Chalazion

En vagel är en inflammation i en talgkörtel i ett ögonlock.
När svullnaden har gått tillbaka så kan ibland en knöl (ett så kallat chalazion) vara kvar under en lång tid. Denna knöl brukar för det mesta försvinna av sig själv men det kan ibland ta upp till något år innan den försvinner. Om knölen inte har försvunnit efter ett halvår kan den opereras bort av ögonkirurg vid ett litet ingrepp i ögonlocket.